Szkoły ETE im. Alberta Schweitzera

• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Wyjazd do Holandii - współpraca z partnerską szkołą w Dordrecht.

W dniach 1-7 marca 2020 roku 10 uczniów z klas 6-8 SP uczestniczyło w projekcie "Ponadnarodowa mobilność uczniów" finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Podczas wyjazdu uczniowie SP ETE współpracowali z uczniami z zaprzyjaźnionej szkoły Wartburg College Locatie Marninx w Dordrecht, w Holandii. Poniżej przedstawiamy relację uczestników wycieczki.

Dzień 1

W niedzielę 1 marca o godzinie 5:00 rano wyruszyliśmy w podróż do Dordrecht, pięknego miasta położonego na południu Holandii. Po około piętnastu godzinach dotarliśmy do naszego hostelu i rozpoczęliśmy przygodę z językiem angielskim. Po trudach podróży na kolację zjedliśmy holenderską pizzę.

IMG 4151 IMG 4154

Dzień 2

Drugiego dnia, gdy podjechaliśmy pod partnerską szkołę, dostrzegliśmy na dwóch masztach polską i holenderską flagę. Było to bardzo miłe powitanie. Na miejscu poznaliśmy naszych nowych holenderskich przyjaciół, uczestnicząc razem z nimi w ciekawych zabawach integracyjnych. Szybko "przełamaliśmy pierwsze lody" i bawiliśmy się świetnie razem realizując wyznaczone zadania. Po lunchu wybraliśmy się na spacer po mieście. Przywitała nas typowa holenderska aura – cały czas, z różnym nasileniem, padał deszcz. Było to ciekawe doświadczenie.

IMG 4188

więcej zdjęć znajdziesz tutaj>>>

Dzień 3

Dzień trzeci rozpoczęliśmy od rozważania Psalmu 23 i modlitwy. Następnie w pracowni informatycznej podjęliśmy pracę nad filmami opisującymi nasz 5-dniowy pobyt w Holandii. Odkryliśmy, że łatwo stworzyć film, ale bardzo trudno sprostać wyzwaniu, by był ciekawy i interesujący. Po intensywnym wysiłku intelektualnym przyszedł czas na lekcję wf-u. Holenderski nauczyciel podzielił nas na dwie 10-osobowe drużyny. Wszyscy członkowie zespołu musieli pokonać pewien wymagający tor przeszkód oraz przetransportować dwa materace i linę, a następnie dotrzeć do bezpiecznej strefy. Zadanie wymagało sprawności fizycznej, ale również współpracy, dopasowania strategii, wzajemnej pomocy. Było super! Po lunchu czekało nas równie ciekawe wyzwanie. Razem z naszymi nowymi przyjaciółmi mieliśmy ugotować obiad, korzystając z przystosowanej do tego celu kuchni. My przygotowywaliśmy polskie przysmaki, a Holendrzy – swoje typowe potrawy. Zadanie mogłoby wydawać się proste, gdyby nie fakt, że znaczna część z nas robiła te dania po raz pierwszy. Było bardzo zabawnie, momentami nasze panie musiały nas ratować z wielkich opresji. Ale udało się! Upiekliśmy pyszną babkę, usmażyliśmy naleśniki oraz jajka na szynce, ugotowaliśmy kopytka i żurek. Uczniowie z Holandii również przyrządzili dla nas smaczne potrawy. Po posprzątaniu kuchni mogliśmy ucztować i degustować. Najedzeni pojechaliśmy odpocząć do naszego hostelu.

IMG 4245 IMG 4266

więcej zdjęć znajdziesz tutaj>>>

Dzień 4

Czwarty dzień spędziliśmy w kolorowym, pięknym Amsterdamie. Spacerowaliśmy po mieście, zbierając materiał do naszych filmów. Odwiedziliśmy Rijskmuseum oraz dom – muzeum Anny Frank. Późnym wieczorem, pełni wrażeń, wróciliśmy pociągiem do Dordrecht.

IMG 4300

Dzień 5

Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania zabytkowych wiatraków w Parku Kinderdijk. Na terenie parku znajduje się 19 zabytkowych wiatraków zbudowanych w latach 1738 - 1740. Piękne miejsce, ale bardzo wietrzne o tej porze roku. Następnie wróciliśmy do szkoły na lunch i przez resztę popołudnia montowaliśmy nasze filmy. Stworzenie 3-minutowego filmu okazało się bardzo czasochłonne. Po szkole pojechaliśmy do Primarka. Dziewczyny koniecznie musiały coś kupić w tym sklepie. Wieczorem niektórzy z nas zostali zaproszeni na kolację do domu swoich kolegów i koleżanek z Holandii.

IMG 4302

Dzień 6

Ostatniego dnia byliśmy trochę smutni, bo nikt z nas nie chciał wracać do Polski. Szkoda, że taka wymiana trwa tylko tydzień. Poranek rozpoczęliśmy czytając 19 rozdział Ewangelii Mateusza oraz analizując akwafortę „Jezus uzdrawia chorych”, dzieło wybitnego holenderskiego malarza, Rembrandta. Następnie pracowaliśmy nad ukończeniem filmów, które wspólnie obejrzeliśmy po pożegnalnym lunchu. Zjedliśmy „stroopwafels” - holenderski przysmak i po naprawdę długich pożegnaniach ruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Mamy nadzieję, że uda nam się pozostać na dłużej „in touch” z naszymi holenderskimi koleżankami i kolegami.

IMG 4321

Dziękujemy Panu Bogu, że mogliśmy odbyć tę wyjątkową podróż do Holandii oraz bezpiecznie wrócić do domu.

Licznik odwiedzin

logo ŚFL

Nadchodzące wydarzenia

Plan lekcji na rok szkolny 2023/2024

23.10.23r. - wystartowała Wielkia Liga Czytelników

26.02.24r. - wyjście na łyżwy dla klas 4-6 SP

02.03.24r. - Dzień Otwarty Szkół ETE

14.03.24r. - Konkurs matematyczny Puchacz Piotr

21.03.24r. - Kangur Matematyczny 2024

Do końca roku szkolnego pozostało