W minionym roku szkolnym 2017/2018 w Szkole Podstawowej ETE realizowaliśmy projekt „Wychować człowieka Mądrego”.
Jego celem było wdrożenie modelu pracy metodą tutoringu szkolnego, pozwalającego na zwiększenie u uczniów podmiotowości, samodzielności, poczucia sprawstwa i zaangażowania w własny proces edukacyjny.
W projekcie uczestniczyło 23 nauczycieli, którzy wzięli udział w kursie tutorskim. Zapewnił on uczestnikom przygotowanie do pracy w charakterze tutora na każdym etapie edukacyjnym. Zajęcia wprowadziły uczestników w metodę pracy tutorskiej, przygotowując do działania w oparciu o założenia pedagogiki dialogu. Nauczyciele uzyskali znajomość specyficznego postępowania pedagogicznego, które odzwierciedla kolejne etapy pracy tutora. Zostali wyposażeni w odpowiednie narzędzia organizacyjne i diagnostyczne. Znaczącym elementem kursu było również przygotowanie tutorów do nawiązywania relacji z rodzicami, budującej partnerskie współdziałanie obu stron. Tutorzy uczestniczyli także (w ciągu całego roku szkolnego) w superwizjach indywidualnych i grupowych.
W procesie wdrożenia tutoringu przyjęliśmy i zrealizowaliśmy następujące zasady:
- tutoringiem objęci zostali wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej;
- decyzja o doborze par tutorskich (uczeń – tutor) na podstawie preferencji i zainteresowań ucznia, należała do zespołu tutorów;
- uczniowie mieli obowiązek, a rodzice mieli możliwość, by uczestniczyć w zajęciach przewidzianych innowacją – tutorialach i spotkaniach;
- współpraca tutora z uczniem miała charakter poufny i funkcjonowała tylko w relacji tutor – uczeń – rodzice; odstępstwo od tej zasady było możliwe jedynie w przypadkach, gdy uczeń (podopieczny) mógł wejść w konflikt z prawem lub podjąć działania ryzykowne, zagrażające zdrowiu lub życiu;
- tutor, wykorzystując odpowiednie narzędzia i nawiązując współpracę z rodzicami ucznia, pomagał mu poznać własne możliwości, planować pracę i wyznaczyć osobistą ścieżkę rozwoju (nie podejmując się zadań psychologa lub psychoterapeuty).
- czas indywidualnej, bezpośredniej pracy nauczyciela – tutora z uczniem wynosił w uśrednieniu:
Po roku pracy w takim systemie i przeprowadzonej ewaluacji, zauważyliśmy polepszenie jakości relacji nauczycieli z uczniami, a także podniesienie kompetencji społecznych wśród uczniów. Zdecydowaliśmy także o zmianie organizacji tutoringu w naszej szkole. W roku szkolnym 2018/2019 tutoringiem rozwojowym zostały objęte klasy I i IV, a tutoringiem naukowym chętni uczniowie z klas VI-VIII.