Wprowadzenie do programowania w języku C++
Jeżeli ktoś nie zainstalował środowicka programistycznego Code::Blocks
otwiera stronę https://www.jdoodle.com/online-compiler-c++/
Praca w edytorze
Kodowanie polega na pisaniu instrukcji zgodnie z obowiazującymi regułami.
W dalszej kolejności kod jest kompilowany, czyli tłumaczony na język zrozumiały przez komputer, a nastepnie wykonywany przez komputer.
Wzorzec programu zawiera:
#include <iostream> --> odwołanie do biblioteki, służącej do obsługi strumieni we/wy
using namespace std; -->określenie przestrzeni nazw
int main() { --> funkcja główna typu całkowitego
// tu pisze się kod programu
return 0; --> polecenie return 0 oznacza zakonczenie działania funkcji main bez błędu.
}
// -> rozpoczyna jednowieszowy komentarz
komentarze wielowierszowe zawarte są między znakami /* i */
Każde polecenie kończymy średnikiem ;
Instrukcja cout
Instrukcja cout wyświetla to, co napisane jest po symbolu << np. tekst
cout<<"to jest tekst"<<endl;
np. wartość zmiennej a
cout<<a<<endl;
(endl oznacza przejście do nowego wiersza)
Operatory
Typy zmiennych
Zmienne przechowuja wartości określonego typu.
Najpierw trzeba zmienna zadeklarować a potem przypisać jej wartość początkową.
Podstawowe typy danych to:
- int - liczba całkowita
- float- liczba rzeczywista
- char - pojedynczy znak
- string- tekst
- bool - wartość logiczna (1-prawda, 0-fałsz)